Yellow Cab to obok Statuy Wolności i Empire State Building, najbardziej rozpoznawalny symbol USA. Na zdjęciu nasze wspomnienie z USA, czyli współczesna, nowojorska żółta taksówka.
Jak daleko sięga ich historia?
Pierwsze taksówki pojawiły się w NYC w 1897 roku. Wtedy było ich zaledwie dwanaście, a już po dwóch latach firma Electric Vehicle Company dorobiła się 100 automobilów. Ale, jak to się mówi, im dalej w las, tym większe grzyby. W tym samym roku jeden z taksówkarzy otrzymał pierwszy w Stanach mandat za przekroczenie prędkości. Doszło też do pierwszego wypadku z udziałem pojazdu i przechodnia, taksówka prowadzona przez Arthura Smitha zabiła pasażera wychodzącego z tramwaju. Mimo chwilowej złej passy, w ciągu kilku lat Electric Vehicle Company utworzyła flotę około 1000 pojazdów elektrycznych. Niestety, rok 1907 rozpoczął się pożarem, natomiast w październiku nastąpił kryzys na nowojorskiej giełdzie i firma zbankrutowała.
Taksówki zniknęły, a nowojorskie ulice znów opanowały powozy, jako jedyny środek transportu. Trwało to niecały rok. Sytuację odmienił Harry N. Allen, a zmotywowało go niezadowolenie z przejazdów powozami właśnie. Sprowadził z Francji 65 samochodów, które ostatecznie pomalowano na żółto. To był początek wielkiego rozwoju korporacji taksówkarskich.
W latach 30. jeździło po NY około 30 000 taksówek, jednak historia znów zaczęła się powtarzać – więcej taxi, więcej problemów. Firmy nie dbały o swoje pojazdy, co sprzyjało wypadkom, za kierownicą często można było spotkać mało sympatycznego pana… W 1937 roku ówczesny burmistrz Nowego Jorku podpisał Haas Act, wprowadzając tym samym licencje i system medalionów. Sytuacja przed długi czas była dość stabilna, jednak w latach 60. pojawiło się sporo nielegalnych firm taksówkarskich, co wymagało kolejnych zmian przepisów. Władze zarządziły, aby oficjalne taksówki były pomalowane na żółto, a kierowcę od pasażera oddzielała kuloodporna ścianka. Sytuacja zaczęła stabilizować się dopiero w latach 80. W latach 90. zaczęto skupiać się na ujednoliceniu pojazdów, wymianie na bardziej przyjazne środowisku oraz na zapewnieniu komfortu pasażerom.
Obecnie wszystkie nowojorskie taksówki, niezależnie od pracodawcy, podlegają New York City Taxi and Limousine Commission, komisji, która kontroluje liczbę taksówek i wydaje licencje.
W 2015 roku w Nowym Jorku było 143 674 taksówek i innych pojazdów odpowiedzialnych za przewozy osobowe, w tym 13 587 żółtych taksówek. Jako ciekawostkę, warto wspomnieć, że nowojorscy taksówkarze pochodzą dosłownie z całego świata, w dokumentach jako miejsce urodzenia podanych jest ponad 100 różnych państw.